Author
Cynthia Li
9 minute read

Jeg kan godt lide, hvordan introduktionen får det til at lyde, som om healing er noget, der ender. :) Så jeg fortsætter på min helbredende rejse, mens jeg lærer. Det er som at leve, og det er ligesom disse nye historier. Nipun og Marilyn inviterede mig til at dele en historie med jer, og jeg tænkte, at jeg ville dele en med jer fra sidste efterår. Mens jeg fortæller om dette, inviterer jeg dig til at være med på dette lille eventyr og gå dybere – prøv måske at lukke øjnene for at se mere.

Sidste september er jeg lige ankommet til Tomales Bay. Det er i West Marin, en time nord for San Francisco. Denne bugt er meget usædvanlig, idet den på den ene side er udviklet, hvilket betyder, at der er en landevej, en hyggelig restaurant og en historisk kro. På den anden side er der kun ren vildmark.

Grunden til, at denne anden side er så vild, er, at denne del af den nationale kyst ikke bare er beskyttet, den er kun tilgængelig via vand. De begrænser antallet af daglige kajakker og kanoer på dækket. Det er midt på ugen, så der er ingen der undtagen vores lille gruppe på fire. Vi søsætter vores kajakker ved en bådskur, og vi begynder at padle. Jeg står over for denne rene vildmark, og jeg bevæger mig mod det slag for slag.

Jeg har ikke gjort noget lignende, siden alle mine sundhedsmæssige udfordringer begyndte for over 15 år siden. Jeg er meget klar over, at denne tur er langt ud over min komfortzone. Det tester mit sind og min krop. Jeg begynder at undre mig: "Er jeg egnet til det her? Vil jeg bremse gruppen? Skal jeg vende tilbage?" Jeg kan høre mit hjerte banke inde i mit øre. På et tidspunkt på pagajen stikker en sæl hovedet op. 10 eller 20 minutter senere er der en skygge, der glider under min kajak og derefter forsvinder i dybet, måske en flagermusrokke.

I løbet af den næste time padler vi stadig, og en tyk tåge begynder at rulle ind. Luften begynder at køle af, landskabet begynder at ændre sig, og der er denne lille ø, som vi passerer til højre. Dens træer er skeletagtige. Fuglene ser lidt fortabte ud. Jeg mærker en energi på dette sted, midt i vandet, som jeg ikke har følt før. Det gør mig meget opmærksom på, at vi padler over en større brudlinje. Det er her de to største tektoniske plader på denne planet samles. Jo længere jeg padler, jo mere indser jeg, at jeg krydser en eller anden stor tærskel i mig selv, og jeg hører det hjerteslag i mit øre højere.

Vi ankommer på den anden side. Der er en sandet bugt på baggrund af forrevne klipper, og vi slår lejr der. Vi er blandt bregner, kystnære levende ege og ålegræs - indfødte planter, der har udviklet sig uberørt af mennesker i tusinder af år. Så godt, der er en hjemmehørende vaskebjørn. Der er flere fuglearter og et par elge. De kalder dette primitiv camping. Der er ingen badeværelser, intet drikkevand. Du pakker alt ind, du pakker alt ud. Vores gruppe, vi deler et varmt måltid, en kop te, og vi nyder virkelig bare i denne vildmark, der er både frodig og barsk. Men den virkelige skarphed er endnu ikke kommet.

Det begynder at blive mørkt og derefter rigtig mørkt. Det er tæt på midnat på en måneløs nat. Vi bliver styret af vores fodspor, og vi mærker efter, hvor landet ender og kysten begynder. Jeg mærker kølige børster af saltvand. Med lommelygter klatrer vi tilbage i vores kajakker, og så slukker vi lyset. Vi begynder at drive. Vi lader vandet bevæge os, og vi begynder at få glimt af himlen, mens tågen driver. Stjernerne ligner diamanter, der funkler mod denne sorthed og nogle tusinde lysår væk, der rører os.

Så sænker vi vores pagajer ned i vandet, og der er et plask. Ud af dette mørke, et blåligt hvidt lys, bioluminescensen udsendt fra de mindste væsner, der ellers er usynlige. Jeg lægger hænderne ned i vandet, og skæret lyser endnu mere. Jeg føler, at jeg rører ved stjernerne.

Efter at have padlet et stykke tid, stopper vi. Der er ikke mere bevægelse, hvilket betyder, at der ikke er flere bølger, og der er ikke mere bioluminescens. På himlen og havet begynder de at smelte sammen til en enkelt sorthed, hvori jeg er svævende i midten. Der er ingen tid. Der er ikke plads. Der er ingen krop. Jeg kan ikke se min krop. Min form er fuldstændig opløst sammen med mine venners form, sammen med havet og klipperne og bugterne ind i dette universs tomhed.

Jeg mærker mig selv. Jeg oplever mig selv som ren bevidsthed, der observerer denne rene essens, lysenergien, der omfatter alt. Det er én ting at opleve dette i min kontemplative praksis, og en helt anden ting i denne tredimensionelle levende virkelighed. Jeg er fyldt med ærefrygt, dels frihed, som jeg aldrig havde forestillet mig før, dels terror. Jeg spekulerer på, om jeg kan slappe nok af til at se dette grænseløse nuværende øjeblik, om jeg kan stole nok på min alenehed til at opløses fuldt ud i denne store tomhed.

Der er et uendeligt antal måder, jeg kunne berette om denne enkelt oplevelse fra sidste efterår. At fortælle nye historier, som jeg forstår har det at gøre med nye perspektiver, nye iagttagelser, nye dimensioner af os selv, virkelig at lade os genskabe. Som en, der skriver, føler jeg, at min primære rolle er at lytte. Som nogen nævnte tidligere, at lytte dybt til andre, til mig selv, til naturen, til livsbegivenheder, men mest til stilhed, til selve denne store tomhed.

Når jeg gør det, dukker der ofte noget overraskende op som denne historie. Det var ikke den historie, jeg nok ville have valgt, hvis jeg bare tænkte på den. Så er det min sekundære rolle at fortolke det, der opstår for det øjeblik, der er foran mig, på en sammenhængende måde. Med hensyn til denne historie, for denne pod, genlød det for mig noget, som jeg havde lært, da jeg skrev mine erindringer.

Da jeg startede dengang, var jeg meget opsat på at skrive en ny historie. Jeg ønskede at ændre min historie fra fortvivlelse til håb, fra sygdom til sundhed, fra hjælpeløs patient til styrket healer, fra isolation til fællesskab – den klassiske helts rejse. Men noget begyndte at ske organisk i løbet af skriveprocessen. At skrive den samme oplevelse igen, og igen og igen. Det er som at vaske op eller luge eller gøre det samme. Men hver gang, hvis vi er opmærksomme, er vi en lidt anden person end dengang før.

På et tidspunkt indså jeg, hvor mange gange jeg havde skrevet om den samme oplevelse, men som meget forskellige historier, og hvordan de alle var sande. Et stykke tid senere begyndte jeg at indse, hvordan jeg var alle de historier, men jeg var også i min essens, ingen af ​​dem. Jeg var ingen historie. Jeg var tom.

Så det var ligesom det øjeblik, hvor jeg opgør mellem mig og den store tomhed midt i denne vildnis. Der var både en enorm frihed og en vis terror. Jeg kan godt lide definitioner, jeg kan lide form, jeg kan lide historier. Men gradvist og gradvist, efterhånden som jeg begyndte at slappe af i denne tilstand af frihed mere og mere, ønskede jeg ikke at forlade denne tilstand. Der var bare sådan en enkelhed. Der var ikke noget at blive viklet ind i. Ingen narrativ bue, intet drama. Ordene, tankerne, følelserne og fornemmelserne, de begyndte alle at føles så høje, så travle, så relative og lidt vilkårlige.

At færdigskrive en bog fra en tilstand af ingen historie var et meget interessant eksperiment. Men mine lærere mindede mig ofte om, at dette er Enhedens dans. Nej-historien, der indeholder historien om bevægelse og dualitet. Dette er den ældgamle praksis. Hvis jeg havde øjne og ører til at opfatte dem, stilheden, stilheden og tomheden, så er de stadig derinde, mellem ordene og tankerne – holder dem, former dem, definerer dem og giver anledning til dem.

Jeg begyndte at se, at ord og historier er en måde, hvorpå livet kan lege og skabe med sig selv, gennem mig, gennem os alle. Som da jeg kom ud af det sorte den nat, følte jeg mig selv, som fortiden, formet af disse gamle bregner omkring mig, smeltede sammen med dem, såvel som mine forfædre, der formede, hvordan jeg oplevede det nuværende øjeblik, deres information vævet ind i mine gener og mine genetisk udtryk. Jeg følte, at mit fremtidige jeg smeltede sammen med potentialet i de sovende ege og en dyb følelse af en anden fremtid - mig havde jeg ikke været der nu. At vide hvordan, ligesom ørkenen havde været foran mig, da vi ankom, ville den være bag mig, når vi vendte tilbage. Det var det samme med alt andet, fortid og fremtid, det samme set fra et andet perspektiv.

Med mine historier kan jeg se en tredje rolle, som er at bruge de relative og forbigående dimensioner af mit liv på en meget fritflydende måde - at skabe konflikt og spænding, at neutralisere den konflikt, at forbinde med andre og i sidste ende virkelig. at lege, og at observere, hvor mange måder jeg kan lege, eller at livet kan lege med sig selv. Så mine og dine historier, vi kan virkelig give denne store tomhed en rig tekstur, dimensionalitet og form, og give livet en historie for sig selv.

Da jeg tænkte på blot navnet på denne pod, New Story Pod, taler new virkelig til det, ikke? Nyt er noget, der først for nylig er opstået. Og så, hver af jer bringer noget nyt til eksistens fra jeres unikke observationer og oplevelser, og at få andre til at læse jeres historier kan igen ændre dem og gøre dem nye igen. Dette er en smuk version af at manifestere eller realisere, eller samskabende form fra formløs, synlig fra det usynlige. I den tradition, som jeg er vokset op i, kalder vi det at bringe himlen til jorden.

At skrive historier har jeg ofte oplevet på egen hånd og også observeret, at vi nogle gange kan falde ind i en meget seriøs hensigt. Måske prøver vi at opdage, hvad der ligger i krypterne i vores underbevidsthed; eller forsøger at udvide vores syn på livets usynlige spind; eller forsøger at forstå oplevelser. På en eller anden måde kan det føles skræmmende for vores selvbeskyttende sind at sætte det på skrift. Alvoren kan også få hjertet til at trække sig sammen. Og nogle gange mærker jeg denne sammentrækning. Hvis jeg mærker det, hvis jeg hører ordene "bør eller bør ikke", køre gennem mit sind, vil jeg holde pause, forbinde mig til mit hjerte og også forbinde mig til tomheden.

Jeg har tilfældigvis dette stetoskop meget praktisk. Så nogle gange vil jeg bare lytte til mit hjerte, og hvis du ikke gør det, inviterer jeg dig til bare at placere dine hænder over dit hjerte. Vores hjerter er faktisk designet til at tømme og fylde på samme tid, modtage og sende livsblod med hver puls. Hvis hjertet ikke tømmes, kan det ikke fyldes. Hvis hjertet holder fast i vedhæftede filer som "Jeg vil have denne historie" eller "Jeg kan godt lide at være fuld", kan det ikke sende. Det er det samme med det energiske hjerte, det stærkeste elektromagnetiske felt i kroppen. Den flyder i dette mønster af en torus, som en stor donut, der sender og modtager, transformerer energi med alt, hvad den rører ved.

Nogle gange spekulerer jeg på, hvordan det ville være, hvis vi ændrede sætningen fra "mit hjerte er fuldt" til "mit hjerte er tomt"? De historier, som livet kan fylde i det rum, er ofte meget modigere og meget dristigere, end mit lille jeg ville turde dele.

Som med denne kajakhistorie kan de ofte overraske os, fordi det ikke var det, jeg ville have valgt. Hvordan ville det være, hvis vi trænede os selv i at sætte farten ned, så vi kan opfatte tomheden og stilheden mellem vores tanker og ordene? Hvordan ville det være, hvis vi kunne smile eller grine af vores alvor af formålet, når vi skriver? At åbne hjertet er ligesom de historier, vi fortæller. Der er et uendeligt antal måder at gå om den samme væsentlige oplevelse på.

Jeg ville slutte med dette. For et par måneder siden havde vi en talentfuld musiker, lydhealer og ceremoniel guide ved navn Madhu Anziani på Awakin Calls. Han afsluttede vores opkald med en sang . I omkvædet synger han: "Puls, dissolve, pulse, dissolve - det er universets liv. Kunne du være så forelsket, at du er villig til at opløses. Hvert øjeblik skal genskabes, bare for at blive genskabt? Det er universets liv."

For mig ser det også ud til at være livet i den nye historie, som ingen ende har. Tak skal du have.